Is copywriting onbeleefd?

Anouk | 17/06/2019

 

“Ik vind dat zo… onvriendelijk.”

 

Mijn collega keek me bijna verbouwereerd aan, met mijn tekst onder zijn neus. Het was een beetje benauwd in het kantoor.

Heb je ooit al eens over je vakgebied proberen discussiëren met een leek?
Nee?
Niet doen.

Ik had de tekst, een stuk commerciële copy, geschreven zoals het me geleerd was: kort, bondig, to the point en zonder tierlantijntjes. “Als de mensen willen lezen, zullen ze wel een boek pakken.” Ik hoor het mijn baas nog zeggen, 6 jaar geleden. Sindsdien leef ik volgens de strenge geboden van de copywriting. Of toch ongeveer.

Maar mijn collega was er niet over te spreken. Hij vond het te direct. Niet wollig genoeg. Hij stond erop de tekst te herwerken.

Een halfuur later kreeg ik de tekst terug, aangedikt met ongeveer 50% meer woorden. Ik hakte en kapte me een weg door een jungle van overbodige hulpwerkwoorden, langoureuze volzinnen en woorden waarvan een 90s kids als ik de betekenis niet eens meer kent.
De kernboodschap? Geen flauw idee.

Ik borg de “vriendelijke” woordenkots op in de diepste krochten van mijn mailbox en liet mijn onbeschofte versie op de wereld los.

Want zoals Antoine de Saint-Exupéry zei:

“Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.”

Le Petit Prince is dan ook een dun boekje met een knoert van een waarheid erin:

“Quand on veut un mouton, c’est la preuve qu’on existe.”

Wil jij ook een Mouton voor to the point content marketing?

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anouk Mouton
Freelance copywriter in Waasmunster, Oost-Vlaanderen

0496 68 76 10
info@azur-content.be

Algemene voorwaarden