Hoe vis je náást de opdracht? 6 anti-voorbeelden

Anouk | 23/05/2019

Enkele maanden geleden zocht ik op een freelancersplatform iemand die mijn website kon bouwen. Ik werd overspoeld met reacties, waaronder enkele pareltjes. Onder het mom “leer eens van een ander zijn fouten”, deel ik graag een paar miskleunen. En omdat lijstjes het goed doen, heb ik er 5 tips uit gedestilleerd. Ge kunt er maar iets mee zijn.

1. Léés de opdracht (ja, ik heb nog in het onderwijs gewerkt)

via GIPHY

Miskleun 1.

Opdracht staat 10 minuten online, ik word gebeld door de eerste geïnteresseerde. In de opdracht staat letterlijk: “Gelieve mij via mail te contacteren.” Ik was nog in loondienst en vond het niet fair om tijdens de werkuren een babbeltje te slaan. Oké, misschien had ik mijn privé- en professioneel telefoonnummer gescheiden moeten houden.

Next.

Miskleun 2.

Beste Anouk,

[inleidende blabla]

Zelf heb ik redelijk wat ervaring met wordpress websites, Van volledig opstart tot onderhoud van websites. 
Dit aan een heel voordelig prijs. Ik zit rond de [mijn genoemd budget x5] voor wat jullie vragen, indien er geen grote verrassingen zijn.

Wanneer ik deze sympathieke jongeman erop wijs dat zijn prijs vijf keer hoger ligt dan mijn budget (openlijk vermeld in de opdracht), krijg ik volgende reactie: “mijn excuses, dat had ik niet gezien”. Proficiat, u heeft mijn en uw tijd verspild.

2. Toon een beetje enthousiasme

via GIPHY

Miskleun 3 (mijn absolute topfavoriet).

Beste Anouk,

Ik heb getwijfeld om te reageren op je opdracht want dit leek niet zo interessant voor mij en ik heb momenteel ook weinig tijd, maar ik stel me toch graag even voor.

Wat is dit? Een nieuwe salestechniek op basis van omgekeerde psychologie?

Toch bedankt, dame, voor de inspiratie voor dit blogartikel.

3. Maar ook niet teveel enthousiasme

via GIPHY

Miskleun 4.

Beste

Ik merkte jouw vraag naar ondersteuning op voor het ontwikkelen van een website. Daarnaast zag ik dat jouw bedrijf nog opgestart moet worden en werd daardoor nog enthousiaster!

[blabla sales pitch]

Ik kijk uit naar een volgend gesprek!

Oké, dit was één van de betere reacties. Geen ongewenste telefoontjes, geen lachwekkende budgetten, geen halve beledigingen. Maar haar formuleringen deden me denken aan mijn eigen wanhopige sollicitatiebrieven uit 2013.

Ik kreeg instant medelijden met recruiters die zich elke dag door een stapel sollicitatiebrieven vol afgekloven beleefdheidsformules moeten worstelen. Hoe vermoeiend is dát?

4. Geef (goede) referenties

via GIPHY

Miskleun 5.

Een andere geïnteresseerde stuurde me een beleefde, korte mail en tekende met… zijn naam.

Bedrijf? Eigen website? Referenties?

“Oeps ja, dat was ik vergeten.” Kan gebeuren.

De referenties (kaal, onhandig webdesign met een 90s-look) kwamen er alsnog aan.
Computermensen… geen kwaad woord over hun technische expertise, maar het ontbreekt de meesten aan esthetisch inzicht.

5. Kom to the point

via GIPHY

Miskleun 6.

Dag Anouk

Ik zag jouw vraag naar een web developer, dat klinkt als iets voor mij!
Even mezelf voorstellen aan de hand van een anekdote. [warrig verhaal over zijn bijzondere naam, veel dingen doen en pitchen bij klanten]

Ik las de anekdote nog een keer. En nog eens. Ik gaf het op. Misschien zou ik het morgen snappen. Ik denk dat we met z’n allen de tip “wees authentiek” af en toe met een korrel zout moeten nemen.
Ik ben geïnteresseerd in je referenties en prijs, dat gekke verhaal over je gekke naam kan wachten.

 

Een salestraining van duizenden euro’s is niet nodig.
Laat gewoon eens iemand je prospectiemail nalezen.

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anouk Mouton
Freelance copywriter in Waasmunster, Oost-Vlaanderen

0496 68 76 10
info@azur-content.be

Algemene voorwaarden