Take-aways van Work Smarter 2019

Work Smarter verwelkomde op 16 mei inspirerende sprekers uit alle sectoren. In dit artikel geef ik mijn samenvatting van de keynotes van Eline De Munck, Wouter Torfs, Thierry Geerts, Carole Lamarque, Dries Henau & Yuri Vandenbogaerde en Joost Callens.

 

Eline De Munck – Odette Lunettes

Eline De Munck, ex-vj en founder van Odette Lunettes, opende Work Smarter met een in-your-face projectie van haar rond een paal gezwierde derrière. Een weinig elegant zicht maar, zo begint ze, “zelfspot is belangrijk om te relativeren wat fout gaat”. Haar start had veel weg van een Belgische, brokkelige asfaltbaan. Toch werd Odette Lunettes een succes dankzij enkele juiste keuzes.

1) Kies een complementaire zakenpartner en vermijd ja-knikkers
2) Maak de buitenwereld warm voor je verhaal door eerst te teasen en triggeren
3) Durf je netwerk te gebruiken: mensen helpen je gráág verder
4) Laat je niet verslaan door een tegenslag maar stuur meteen bij
5) Praat over je successen om nieuwe business aan te trekken

De anekdote: Als startend merk verkooppunten vinden is, voorzichtig verwoord, niet makkelijk. Eline bood een high end opticien haar volledige collectie brilmonturen gratis aan. Die hapte natuurlijk toe. Daarna struikelden de concurrenten over elkaar om Odette Lunettes óók in hun optiek te mogen verkopen.

 

Wouter Torfs – Schoenen Torfs

De leading man van familiebedrijf Torfs komt graag naar buiten met zijn ervaring van vallen en opstaan. Hij gelooft namelijk dat we allemáál vooruit komen als we leren van elkaar. Wouter bracht een doemverhaal-met-een-sprankeltje-hoop: zowat de algemene teneur binnen de retail anno 2019. “Een retailer die beweert dat zijn EBITDA vandaag even goed is als vijf jaar geleden is ofwel fantastisch bezig ofwel een leugenaar.” Die zit.

1) Zorg dat je missie en kernwaarden niet te braaf zijn en écht specifiek (als je missie ook die van een supermarkt had kunnen zijn, ben je fout bezig)
2) Zie bedreigingen als uitdagingen (klassieker, maar iedereen die door e-commerce bedreigd wordt, weet waarover hij spreekt)
3) Ga niet voor omnichannel maar voor optichannel: kies niet de duurste of ingewikkeldste kanalen, maar die die jouw klant en medewerkers het best dienen
4) Blijf investeren in fysieke winkels en trek je winkelconcept open
5) Echt leiderschap = mensen meekrijgen in het change-verhaal en de nodige ruimte geven
6) Laat je medewerkers weten what’s in it for them
7) Go for talent: trek complementaire skills aan en ga innovatie ook buiten het bedrijf zoeken (Torfs werd aandeelhouder van Selma A.I. en Retail Sonar)
8) Get the right people & partners on the bus: je kan beter een stukje van een succesvol platform kopen dan je eigen platform te creëren
9) Durf als CEO een stapje opzij zetten om ruimte te maken voor mensen met de juiste technische expertise (“Ik snap er geen jota van, maar ik snap wel dat het belangrijk is”)
10) Quality of leadership: “People leave bosses, not companies”: zet de mens ook in digitale tijden op de eerste plaats

Weetje: Ken je de webschermen in de Torfswinkel? De webshop van Torfs is enkel en alleen rendabel dankzij die schermen.

 

Thierry Geerts – CEO Google België

“Vergeet België of Vlaanderen. We zijn allemaal wereldburgers van Digitalis. En je smartphone is de hoofdzetel van je bedrijf.”

Thierry Geerts deed een verdienstelijke poging om zijn 900-koppig publiek warm te maken (of alleszins iets minder bang) voor de vierde industriële revolutie: artificial intelligence. “Iets waar we nu allemaal al gebruik van maken, denk maar aan Google Translate of Waze.”

Geerts geeft enkele amusante voorbeelden van hoe we sommigen technologische evoluties probleemloos aanvaardden (van dure cd-collectie naar Spotify) en andere met argusogen bekijken (autonome elektrische wagens? Handen af van onze heilige koe!). Hij wijst erop hoe banken dankzij hun apps evolueren van financiële instellingen naar databedrijven en schetst de evolutie van de sympathieke kruidenier-om-de-hoek naar stresserende supermarkten tot webshops waar personalisering weer voorop staat. Tot slot toont hij een grafiek waaruit pijnlijk blijkt dat België ten opzichte van Nederland nauwelijks online marketingbudget spendeert. “En het gaat hier dan nog maar over een buurland, niet over Silicon Valley. We dromen te klein.”

Eye-opener: Geerts ontmoette de manager van een grote hotelketen die furieus was over het groeiende marktaandeel van booking.com. “Wat wil je dan dat de mensen doen?”, vroeg Geerts hem. Dat ze zouden reserveren via de website van het hotel zélf. Geerts nam de proef op de som, probeerde een hotelkamer te boeken en gaf het 10 schermen later gefrustreerd op. Hij surfte naar booking.com en had 3 schermen later de hotelkamer geboekt aan dezelfde prijs.

 

Carole Lamarque – Duval Union

Carole Lamarque zag het marketinglandschap sinds de jaren 80 (“toen de konijnen nog konden spreken”) onherkenbaar veranderen. Hoe overleef je in de competitieve markt van vandaag? Daarover gaat haar boek “Unfair Advantage”, waarin ze de vergelijking maakt met de overlevingstechnieken van luipaarden in de savanne. Haar tips voor ondernemers:

1. Traagheid wordt je niet vergeven
2. Overinvesteer in je identiteit, maak duidelijk wie je bent en waar je naartoe wil
3. Wees bereid om je business plan bij te schaven
4. Je markt en kanalen moeten groot genoeg zijn
5. Omring je met mensen die complementaire kennis hebben, want je kan onmogelijk alles zelf weten
6. Word nooit blasé: ook jouw megabedrijf is niet veilig voor nieuwe, disruptieve spelers (zie: de ondergang van Nokia)
7. Vraag de klant niet wat hij wil, maar voorspel wat hij zal willen (aan de hand van AI)

Caroles succesformule: wees extreem uniek, onkopieerbaar, consistent eigenzinnig en wees relevant voor een doelgroep die groot genoeg is, over een lange termijn.

 

Dries Henau & Yuri Vandenbogaerde – Founders Wasbar & Chez Claire

Dries en Yuri zijn rasechte conceptuele marketeers en in mindere mate zaakvoerders, daarom hebben ze ondertussen hun twee geesteskindjes verkocht. Maar dat weerhield hen er niet van om hun inspirerende verhaal te brengen op Work Smarter. Van goedbetaalde job-met-salariswagen naar chaotische gesprekken met verwarde bankdirecteurs. “Een bar waar je je was kan doen, je haar laat knippen en op zondag gaat brunchen? Wat is dat voor een circus?”

1. Treed regelmatig buiten de landsgrenzen voor nieuwe ideeën en focus (het idee voor Chez Claire ontstond tijdens het eten van een lekkere maar liefdeloze eclair van €8 in het buitenland)
2. Hou het simpel (van wasbar waar je zowat alles kon doen naar een winkelconcept met 1 product: eclairs)
3. Zorg dat je brand story klopt en doorgetrokken wordt in je interieur, verpakking, product, … (beslissingen rond Chez Claire werden niet genomen door Yuri of Dries, maar door Claire, het fictieve personage in hun hoofd)
4. Met een sterke partnernaast je klauter je snel weer uit je occasionele dipjes
5. Omzet haal je uit gelukkige klanten die terugkomen
6. Maak gebruik van persaandacht om nieuwe samenwerkingen aan te trekken en zorg voor een goeie mediamix
7. Trust your gut feeling: “hadden we geluisterd naar wat iedereen ons zei, dan hadden we just niks gedaan”

Eye-opener 2: Yuri en Dries brachten vrede tussen twee van hun vriendinnen: Sandra Bekkari en een single docente in het avondonderwijs. De single vriendin koesterde een hartsgrondige haat tegenover de gezondheidsgoeroe vanwege het onhaalbare ideaal dat die haar voorschotelde: elke dag gezond en vers koken. Mission impossible voor een drukbezette, ’s avonds werkende single die steevast ¾ van haar verse groenten moest weggooien. Toen Yuri en Dries hierover vertelden, bracht Sandra Bekkari kookpakketten op de markt voor 1 persoon. Sindsdien is de single vriendin haar grootste fan. En dat bracht Yuri en Dries tot les 8: zorg dat je bedrijf mee verandert met de wereld (zoals de nieuwe realiteit van eenpersoonsgezinnen).

 

Joost Callens – Durabrik

Met Joost Callens aan het roer van zijn familiebedrijf, werd een gewaagde beslissing genomen. De aandeelhouder werd prompt van de eerste naar de laatste plaats verbannen. Via o.a. mindfulness, paardencoaching en een tocht naar Santiago de Compostela, ging Joost op een persoonlijke zoektocht.

1. Probeer in elke situatie je authentieke zelf te zijn in plaats van dag in, dag uit rollen te spelen
2. Zoek je ikigai (missie + passie + beroep) en geef je medewerkers de tijd en ruimte om dit óók te doen
3. Hiërarchie zorgt voor traagheid en gaat ten nadele van de klant
4. Vier je successen
5. Peil naar de openheid en leergierigheid van je sollicitanten
6. Leef in het hier en nu: Joost noemt zijn zoon Toontje, die een hersenletsel heeft, zijn grootste leermeester “Hij leeft in het moment en maakt zich geen zorgen over morgen, hij is altijd gelukkig.”

Doe het ook eens: Joost liet zich 48 uur de natuur insturen met enkel een tentje en een envelop. Van zodra zijn tentje opgezet was, mocht hij de envelop openen. Op het stukje papier stond een  vraag: “Joost, wat is jouw droom?”

Tags

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anouk Mouton
Freelance copywriter in Waasmunster, Oost-Vlaanderen

0496 68 76 10
info@azur-content.be

Algemene voorwaarden