Hoe kies je een freelance copywriter?

Anouk |01/08/2019

Een freelance copywriter kiezen

De kogel is door de kerk. Na enkele tientallen virtuele papierproppen in de vuilbak is het genoeg geweest. Een copywriter inschakelen, dat is wat je moet doen. Iemand die zonder morrelen jouw briefing omzet in een feilloze tekst, terwijl jij lekker achterover leunt. Maar hoe vind je nu die copywriter van je dromen? Neem de volgende stappen ter harte en pluk er meteen De Ware uit.

 

Het belang van de juiste tekstschrijver

Is al dat gedoe nu echt nodig?

Ja.

Van zodra je een overeenkomst aangaat met de copywriter, word je geacht de dame of heer ook te betalen. Zelfs al vind je de eerste draft onvoorstelbare bagger en wil je liefst zo snel mogelijk een andere copywriter inschakelen. Een beetje due dilligence kan je dus een leuke duit besparen.

 

Waar een zelfstandig copywriter vinden?

De vraag is eerder: waar géén copywriter vinden? Copywriters zijn verkopers op papier, hun werkterrein is dan ook het internet. Op hun websites, Facebook- en LinkedInprofielen zullen ze jou haarfijn uitleggen waarom jij met hen in zee moet gaan. Een copywriter die geen enkel spoor achterlaat op het internet is dan ook een beetje… bizar.

Geen zin om zelf op zoek te gaan? Dan kan je een opdracht plaatsen op een freelancersplatform. Nadeel: je krijgt een lawine van reacties over je heen, van wisselende kwaliteit. Je kan ook een recruiter inschakelen. Weet wel dat zij altijd een commissie aanrekenen bovenop de prijs van de copywriter. Als je bereid bent om zelf wat tijd te investeren, spaar je dus veel centen uit.

 

Copywriting tarief bepalen

Over centen gesproken… Quanta costa is doorgaan de eerste vraag die copywriters krijgen is. Vervolgens kaatsen we de vraag terug: “Uurtarief? Dagtarief? Projectprijs?” Hét tarief bestaat namelijk niet. Sommige copywriters kennen een korting toe voor grote projecten of langdurige samenwerkingen. Sommige copywriters werken een uurtje aan een A4, sommigen werken er drie uur aan. Tricky business dus, die tarieven.

Verpruts jouw tijd en die van de brave tekstschrijver niet: geef een gedetailleerde omschrijving van de opdracht (inclusief de omvang van jouw input, zoals relevante documentatie of oude teksten die je kan bezorgen) en vraag meteen een allesomvattende offerte. Vraag of volgende zaken inbegrepen zijn:

  • Briefing
  • Verplaatsingskosten
  • Aantal correctierondes
  • Publicatie op jouw kanalen

 

Wat is een aanvaardbaar tarief?

Volgens het Tarievenrapport 2018 van Bloovi vraagt een freelance copywriter met minder dan 5 jaar ervaring gemiddeld €416/dag (€52/u). Freelancers met 10-20 jaar op de teller rekenen €509/dag (€64/u). Ook copywriters met een specifieke expertise, zoals technisch schrijven of SEO, vragen meer. Stel jezelf de vraag of het sop de kolen waard is. Heeft een copywriter met 15 jaar ervaring je meer te bieden dan eentje met 5 jaar ervaring? Wees ook sceptisch wanneer een SEO-specialist je de hemel op aarde belooft. Zelfs Google zegt in zijn policy dat niemand de nummer 1 positie kan garanderen. Natuurlijk belet niemand je om een dure vogel in te schakelen, zolang hij of zij het tarief kan verantwoorden met geloofwaardige argumenten.

 

Wat met goedkope copywriters?

Omgekeerd zijn er ook copywriters die amper €25/u vragen. Denk maar aan bijberoepers, jobstudenten, hobbyisten, Belgische zelfstandigen in een land waar de levenskost goedkoper is, …

Een lage prijs zegt niet altijd iets over de kwaliteit. Weet wel dat een bijberoeper wellicht niet met hetzelfde engagement in je project stapt. Uiteindelijk is copywriting voor hem of haar een leuke bijverdienste, niet de raison d’être. Bovendien is een bijberoeper hoogstens halftime beschikbaar naast zijn hoofdberoep in loondienst.

Een professionele broodschrijver investeert doorgaans meer energie in zijn klanten omdat hij hoopt op goede referenties en een langetermijnsamenwerking. Een fulltime zelfstandig copywriter is de hele werkdag door bereikbaar en beschikbaar. Je project zal dus sneller en vlotter verlopen.

 

Is ervaring van belang?

Je las het hierboven al: wie een ervaren copywriter wil, zal extra moeten betalen. Maar is er effectief een kwalitatief verschil tussen de teksten van een ervaren en minder ervaren copywriter? Schrijven is in de eerste plaats een aangeboren talent dat aangescherpt wordt met de juiste (on-the-job) opleidingen. En daardoor is het perfect mogelijk dat een 25-jarige betere teksten schrijft dan een doorwinterde copywriter die zijn business opstartte in het geboortejaar van diezelfde 25-jarige. Staar je niet blind op diploma’s en ervaring: het belangrijkste is dat de klus goed, betaalbaar en op tijd geklaard wordt. 

 

De referenties van een copywriter

Sinds de opkomst van het internet zijn online reviews de heilige graal van marketeers en middenstanders. Hun waarde? Twijfelachtig. Een enthousiaste referentie van die ene lieve ex-collega waar je eigenlijk nooit mee samengewerkt hebt, irrelevante negatieve reviews van boze buren die het nachtlawaai van je restaurant beu zijn, 5-sterren-zonder-verdere-toelichting-reviews van lichtjes onder druk gezette medewerkers, … De betrouwbaarheid van reviews is goed voor een blogartikel op zich. Toch hoef je ze niet zomaar te negeren. Twee tips om reviews én aanbevelingen uit je netwerk toch te laten meespelen in je beslissing:

  1. Laat je niet leiden door positieve referenties om de schrijfkwaliteit van de copywriter te bepalen. Veel bedrijfsleiders (en zelfs marketing managers) weten namelijk niet wat een goede tekst is.
  2. Reviews kunnen wel een goede indicatie zijn van de stiptheid, betrokkenheid en algemene professionaliteit van de copywriter. Ook belangrijk voor een geslaagde samenwerking.

 

Affiniteit met jouw business

Copywriters zijn vaker wel dan niet generalisten met een interesse voor zowel prinsessencupcakes als betonfunderingen. Toch bestaat er altijd een kans dat jouw activiteiten nét buiten het schijnbaar eindeloze interessegebied van je tekstschrijver vallen.

Hoe warm loopt de copywriter voor jouw zaak? Tijdens een eerste telefonische kennismaking hoor je al gauw hoe oprecht het enthousiasme is. Blijft het nogal lang stil aan de andere kant van de lijn? Dan is jouw opdracht wellicht niets meer dan een noodzakelijk kwaad om de hypotheek te betalen.

Affiniteit is belangrijk omdat een copywriter moet durven doorvragen. Hij moet alles willen weten over jouw activiteiten. Ze moet alles willen begrijpen zodat ze het op papier uitgelegd krijgt aan jouw klant, die ook een leek is. Heb je een bouwbedrijf? Ga dan niet op zoek naar een copywriter die zelf ooit nog gewerkt heeft als metser of architect. Zoek eentje die interviewtechnieken onder de knie heeft en de pieren uit je neus vraagt. Een goede copywriter kraakt het aartsmoeilijke jargon van eender welke vakidioot.

 

The proof of the pudding…

Voor je vist naar prijzen, ervaring of referenties ga je één ding na: hoe goed schrijft hij/zij? Verwacht geen mooi gebundeld portfolio zoals je van je grafisch designer kreeg. Onze teksten zijn versplinterd over websites, magazines, blogs, social media, … Het is onbegonnen werk om alles op te lijsten. Dit kan je wel doen:

  1. Vraag waar je teksten kan lezen die de copywriter voor andere klanten schreef.
  2. Check de eigen website van de copywriter. Lauwe teksten stampvol clichés? Geen goed teken.

Vind je een waaier aan tekst maar heb je geen idéé of dit kwalitatief werk is? Vraag dan de mening van een collega, wederhelft of vriend die meer beslagen ten ijs komt.

 

Voor het eerst een copywriter inschakelen vergt dus een beetje inspanning. Gelukkig is het met copywriters zoals met automerken: eens je tevreden bent, verander je niet gauw meer.

Tags

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anouk Mouton
Freelance copywriter in Waasmunster, Oost-Vlaanderen

0496 68 76 10
info@azur-content.be

Algemene voorwaarden