De USP is dood, lang leve uniciteit

Anouk | 25/06/2019

“Hoe onderscheid jij je van de concurrentie?”

“Wat maakt jou ánders?”

“Waarom moeten klanten voor jou kiezen?”

“Wat is jouw Unique Selling Proposition?

 

Wie er ooit aan dacht om zelfstandig te worden, kreeg die goedbedoelde vragen zeker naar zijn/haar pretentieus-ambitieuze hoofd geslingerd. Ze beantwoorden met “euh” is per definitie het stichtende bewijs dat je er níét klaar voor bent. Of dat is toch wat business coaches en marketing consultants ons willen laten geloven.

Na veel hoofdbreken en slapeloze nachten heb ik het losgelaten.

Ik heb geen USP.

Afgezien van de weinig competente verveelde huisvrouw die er nog wat ‘content marketing’ bij gaat doen of de eenzame gek die een drievoud van de marktprijs vraagt, zijn we allemaal een beetje hetzelfde. De meesten vragen ongeveer dezelfde prijs, leveren ongeveer dezelfde kwaliteit en bieden ongeveer dezelfde service.

Waarom een klant dan toch voor mij moet kiezen? Simpel. Ik ben ik. En mijn concurrent is dat niet.

Kapsalon De Schaar en Kapsalon KnipKnip, beiden op wandelafstand, vragen allebei 40 euro voor een professionele, frisse snit. Waarom vertrouw je je coupe dan toe aan KnipKnip en niet aan De Schaar? Simpel. Omdat je met de zaakvoerder van KnipKnip altijd gezellig kan keuvelen over de laatste vakantie. Terwijl je bij De Schaar een halfuur awkward voor je uit zit te staren terwijl de plukken haar naar beneden dwarrelen.

En zo werkt het voor de meeste zelfstandigen.

Wie graag samenwerkt met hyperextraverte babbelaars kan mij gerust van de shortlist schrappen. Wie meer bekendheid wil voor haar paranormale therapeutische sessies, zal ik graag doorverwijzen naar een collega. Wie bang is van plaagstootjes en een zweempje humor kan zich de kennismaking besparen. Wie kickt op moeilijk klinkend marketingjargon mag… Enfin, je snapt het punt wel. Bel mij gewoon voor bullshitvrije content marketing.

Alles is kopieerbaar, behalve de unieke mix van jouw karakter, missie en visie. Buit dit uit.

Ben je geobsedeerd door schoonheidsproducten? Pleur je social media en blog vól berichten over schoonheidsproducten. Gelijkgestemden vinden snel de weg naar jouw walhalla van foundations en mascara’s. Wees niet bang om followers en andere vanity metrics te verliezen. Deze mensen behoorden toch niet tot je doelgroep. Ben je een introvert pur sang die eigenlijk liefst elke avond thuisblijft? Laat dat dan blijken. Het heeft geen enkele zin om prospecten het idee te geven dat jij een flitsende glitterboy bent die hippe feestjes in gang trapt.

Meer nog: rare karaktertrekjes en vreemde hobby’s/obsessies hebben een zekere aantrekkingskracht. Na de nimmer twijfelende succesgeneratie-met-tandpasta-smile van de jaren 80 hebben we het stilaan gehad met keeping up appearances. Dit is geen manifest voor een freakshow, maar een beetje menselijkheid mág. Ja, ondernemerschap suckt soms. Nee, kinderen hebben is niet altijd leuk. Ja, wij verbazen ons ook over de gekke correlatie tussen één dessert en twéé kilo gewichtstoename.

Comedy-fenomeen Celeste Barber scharrelde bijna 6 miljoen Instagramfans bij elkaar met hilarische, weinig flatterende foto’s waarin ze celebrities én zichzelf op de korrel neemt.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

I feel like we’ve been here before. #celestechallengeaccepted #celestebarber #funny #mileycyrus

Een bericht gedeeld door Celeste Barber (@celestebarber) op

 

Laura Belgray, een New Yorkse copywriter, vertelde in Business Insider over hoe ze als kind een buitenbeentje was en gepest werd.

“In grade school, not fitting in can mean nowhere to sit in the school cafeteria. As a brand, meanwhile, fitting in is the kiss of death. Being polished and perfect makes you boring and forgettable, and being unlike anyone else is the golden ticket.”

Een jeugdtrauma dat haar geen windeieren legde, want de dame vraagt ondertussen $1000 per uur voor haar services.

 

Laat de waangedachte van USP’s los. Alles bestaat al. Duizenden doen wat jij doet. Maar niemand is zoals jij. Om de juiste doelgroep aan te trekken moet je je content consequent durven marineren in jouw onversneden persoonlijkheid. Dump het massapubliek en kies bewust voor een páár topklanten.

Krijg je de juiste woorden niet op papier? Schakel dan een professional in.
(Pas op, hier komt een voorspelbare knop)

 

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0496 68 76 10
info@azur-content.be