De juiste content marketing voor jouw B2B publiek

Anouk |16/08/2019

Je hebt ondertussen begrepen dat de magie van klassiek adverteren uitgedoofd is. Je bent overtuigd dat content marketing op termijn B2B leads genereert. En je weet dat een blogpost over je nieuwste klant geen content marketing is. Kortom: je bent klaar voor échte content marketing. Maar welke content kies je nu voor jouw B2B publiek?

Wat is je doel?


Oké, oké. Leads binnenhalen. Maar dat is de volgende stap. Je B2B-publiek bekijkt jouw content omwille van 4 belangrijke redenen: 

  • Meer skills en kennis opdoen
  • Op de hoogte blijven van trends in de sector
  • Nieuwe ideeën genereren
  • Bedrijfsbeslissingen nemen

Daaruit distilleren we twee doelen. Je content marketing moet informeren en in iets mindere mate inspireren. Amuseren lijkt geen must voor je B2B klant. Kattenfilmpjes kijken kan in de vrije tijd nog.  

Past je content niet in één van deze twee categorieën? Dan ben je niet aan content marketing aan ‘t doen. En néén, je doelgroep informeren over een korting telt óók niet. Niet valsspelen.

 

Types content 


Ben je een schrijver? Of eerder een visueel talent? Goed nieuws: je kan je sowieso uitleven want content marketing heeft veel gezichten. Maar dat is geen vrijgeleide om je publiek te vervelen met telkens weer hetzelfde format. Mixen dus! Schakel een copywriter, graficus of videomarketeer in om je eigen skills aan te vullen.

Voor de lettervreter

  • Bloggen en gastbloggen
  • E-books
  • Newsletters
  • Persberichten
  • Checklists 

Voor de social media afficionado

  • Bijdragen op je LinkedIn-bedrijfspagina en LinkedIn Pulse
  • (Facebookposts)

Voor de fans van het beeld

  • Infographics
  • Instructievideo’s
  • Webinars
  • Explainer video’s

 

Het juiste moment voor de juiste content


Als je nog niet om de oren geslagen bent met begrippen als – hou je bullshit bingo klaar – sales funnel en customer journey heb je ergens iets gemist. Het komt er simpelweg op neer dat klanten even moeten nadenken over een grote aankoop. Een brood kopen? Even naar de bakker, zo terug. Een nieuw ERP-systeem implementeren? Toch even (zo’n 6-12 maanden) alles in overweging nemen. 

Wanneer het gaat om een grote aankoop, doorloopt de prospect verschillende fases. Bij elke fase hoort andere content. Of zoals je (groot)moeder al wist: “Alles op zijnen tijd.

 

Awareness Stage


De prospect beseft dat ie een probleem heeft.

Trek de aandacht van met blog posts. Welke vraag stelt je prospect aan Google? Denk als een leek om de juiste zoekwoorden te vinden. Begin niet over CRM-software als je klant googelt op ‘digitaal klantenbestand’. 

Strooi met infographics op je social media kanalen. Sommige mensen reageren eerder op visuele prikkels.

Bereik de timeline van je prospect met superkorte videootjes. Alle technische specificaties van je topproduct even uiteenzetten in een video van 48 minuten? Alsjeblieft niet. Doe een sterke belofte, licht een tipje van de sluier op en laat de nieuwsgierigheid haar werk doen.

 

Consideration Stage


De prospect gaat actief op zoek naar mogelijke oplossingen en leveranciers.

In deze fase is de prospect al behoorlijk zeker van z’n stuk. Hij gaat kopen. Hij weet alleen nog niet goed bij wie. Zorg dat je op de eerste rij staat met geloofwaardige, onderbouwde, lange content. Denk aan e-books, onderzoeksrapporten en diepgaande webinars. 

Decision Stage 

De prospect kiest voor jou.

In de laatste fase geef je je toekomstige klant een laatste duwtje. Je perfectioneert de vertrouwensband die je in de vorige fases opgebouwd hebt. Neem de laatste twijfels weg met oprechte testimonials van bestaande klanten en uit het leven geplukte case studies. Zo weet je prospect wat hij mag verwachten als hij klant wordt. 

Kortom: richt je content niet enkel op prospecten die nog in de awareness-fase zitten en graag korte, informatieve video’s kijken op LinkedIn. Bekoor ál je prospecten met een brede waaier aan content. Zo renderen je inspanningen pas echt.

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anouk Mouton
Freelance copywriter in Waasmunster, Oost-Vlaanderen

0496 68 76 10
anouk@azur-content.be

Algemene voorwaarden