Checklist geslaagde copy [10 tips]

Anouk |23/08/2019

Checklist voor geslaagde commerciële copy

Een stukje tekst schrijven dat écht blijft plakken bij je lezer? In dit artikel keren we een paar keer terug naar de schoolbanken voor 10 concrete tips. Gebruik deze copy checklist tot je hem vanbuiten kent!

1. Grabbel de lezer bij zijn nekvel


Slechter dan een goudvis: zo goed presteren we op vlak van aandacht. Je hebt enkele seconden om de nieuwsgierigheid van je lezer te prikkelen. Vat je lezer dus meteen bij de kraag met je belangrijkste boodschap of een schrijnend herkenbaar voorbeeld. “Maar Anouk, wat met storytelling? Moesten we niet langzaam een verhaaltje opbouwen?” Jep, da’s leuk voor sommige tekstsoorten. Maar als je moet verkopen op een half A4’tje, heb je die luxe niet.

2. Schrap het overbodige


Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik krijg de wubbes van films die 3 uur nodig hebben om te vertellen wat in 2 uur ook kon. Hetzelfde voor auteurs die er miraculeus in slagen om 300 pagina’s lang dezelfde boodschap te herhalen. Vergeet het maar dat jouw lezer zoveel geduld opbrengt. Schrap alle woorden en zinnen die niks toevoegen. Je wint geen geloofwaardigheid met een lange tekst, integendeel. Lange teksten duiden op luiheid.

“I didn’t have time to write a short letter, so I wrote a long one instead” — Mark Twain

3. Hou het kort


Ik heb al gesproken over het belang van snel je boodschap overbrengen en over het schrappen van alles wat overbodig is maar ik wil het zeker ook nog hebben over hoe belangrijk korte zinnen zijn wanneer je commerciële copy schrijft die écht impact heeft op je doelpubliek.

Heb je na het lezen van deze zin (zélfs in stilte) geen adem meer? Da’s normaal. Ook je lezers zijn allergisch aan lange zinnen. Terwijl je de tweede regel leest, ben je al vergeten wat er in de eerste regel stond. Daarom vervang je ‘en’ af en toe door een punt. Begin gewoon lekker een nieuwe zin. Weet je wat? Begin ook eens een zin met ‘maar’. Misschien heeft een overijverige juf Nederlands je ooit gezegd dat dat niet mocht. Maar heeft ze ook gezegd waarom? Precies. Doe het gewoon.

4. Laat je pretentie thuis


De snelste manier om je lezers weg te jagen? Overdonder ze met zwaarwichtige stadhuistaal en onbegrijpelijk jargon. Geloof het of niet, maar andere mensen houden er óók niet van om zich dom te voelen. Schrap alles waarvoor een leek een woordenboek nodig heeft. Verban woorden als echter, niettegenstaande, aanvankelijk, alsook, alvorens, derhalve, desalniettemin, immers, trachten, … Wablieft verzamelde ze in een mooie lijst mét alternatieven. (40-plussers zullen veel woorden herkennen waarmee ze vroeger 10/10 scoorden voor hun opstel)

5. Schrijf actief


Wie het kort wil houden kan maar beter wegblijven van lange werkwoordconstructies. Passiviteit is dus uit den boze. Schrijf niet: “De struik werd gesnoeid door de tuinman”, maar wel: “De tuinman snoeide de struik”. Dezelfde boodschap, twee woorden minder. Tadaaa.

6. Stel eens een vraag


Herinner je je nog die gênante momenten waarop een leerkracht je brutaal uit je dagdroom wegrukte met een vraag? Hoe was het mogelijk dat ze tussen het lesgeven door nog tijd vonden om elke leerling te controleren op een glazige blik? Het leek wel alsof ze er een extra zintuig voor hadden. Maar effectief was het wel. Je was er metéén terug bij. Pas die kwaadaardige leerkrachtentechniek toe in je teksten: stel af en toe een vraag en roep je lezer terug bij de les. Maar overdrijf er niet mee.

7. Bullet points


Wie heeft ooit beweerd dat goede copy uitsluitend bestaat uit volzinnen? Bullet points brengen je boodschap perfect over. Je kan schrijven dat je waspoeder fris ruikt, hardnekkige vlekken tegengaat en biologisch afbreekbaar is, maar je kan het ook zo vertellen:

De voordelen van ons waspoeder:

  • Frisse geur
  • Effectief tegen hardnekkige vlekken
  • Biologisch afbreekbaar

Hoe zagen jouw samenvattingen voor de examens eruit? Precies.
Bullet points = gemakkelijk onthouden.

8. Laat ademruimte


In de middeleeuwen wisten ze het al: het oog wil ook wat. Daarom werden manuscripten verlucht met kleine kunstwerkjes en schitterende kalligrafie. Ook de moderne lezer wil af en toe op adem komen. Bombardeer hem dus niet met samengeperste lappen tekst, maar deel je tekst op in paragrafen en gebruik tussentitels en witruimte.

9. Hoe specifieker, hoe beter

“Wij kunnen u de beste prijs-kwaliteitverhouding aanbieden!”

Je kán het, maar doe je het ook? En wat is die prijs-kwaliteit? En hoe doe je dat dan?

‘Kunnen’ is uit den boze. Je kan iets niet, je doet het gewoon. Je kan geen professioneel poetsmateriaal aanbieden, je biedt professioneel poetsmateriaal aan. Wees zeker van je stuk en laat dit doorschemeren in je tekst.

Blijf weg van vage omschrijvingen zoals ‘de beste prijs-kwaliteitverhouding’, ‘wij zijn de beste in ons vakgebied’ en ‘met jarenlange ervaring’. Iederéén gebruikt deze frasen. Ook concurrenten met een gigantische winstmarge, een service om van te huilen en 3 maanden ervaring. De klant trapt er niet meer in. Graaf in de geschiedenis en activiteiten van je bedrijf tot je concrete details vindt die écht bijzonder zijn!

10. Clichés

Hoe zouden we het er níét over kunnen hebben? Clichés bespreken in een artikel over goede teksten, is bijna een cliché op zich. Loop hard weg van voor de hand liggende huwelijken zoals ‘kristalhelder water’, ‘gezellige brasserie’ of ‘betrouwbare aannemer’. Ook recruiters hebben een lange weg te gaan in hun zoektocht naar een ‘jonge, dynamische professional’ of ‘flexibele teamplayer met hands-on-mentaliteit’.

Ooit waren clichés frisse taalvondsten, die één voor één gedegenereerd zijn in te vermijden muffe sokken. Het effect op je lezer? Nul. Clichés raken helemaal NIKS in je lezer. Erger nog: je geeft de indruk dat je ‘kindje’ een karakterloos dertien-in-een-dozijn bedrijf is.

    Alle tien afgevinkt?

     

    1. Grijp de lezer meteen bij het nekvel
    2. Schrap alle overbodige woorden en zinnen
    3. Beperk je tot korte zinnen
    4. Geen moeilijke woorden of oubollige stadhuistaal
    5. Gebruik de actieve werkwoordsvorm
    6. Stel vragen
    7. Gebruik bullet points
    8. Paragrafen, tussentitels en witruimte
    9. Wees specifiek
    10. Blijf weg van clichés

    0 Comments

    Submit a Comment

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    0496 68 76 10
    info@azur-content.be